Tuesday, July 11, 2006

Berakhirnya Pertandingan Berprestij Dunia

Salam..
Dikala ada sedikit masa sebelum kelas bermule,ada lebih baik aku menaip entry kali ini..haha.World Cup has passed...so sad..kene tunggu lagi 4 tahun untuk menyaksikan pertandingan yang paling berprestij sekali ni..Italy menang buat kali yang ke-4 mengalahkan France..juara 1998.Fuuh..what a game.Mane-mane kaki bola for sure sanggup bersengkang mate nk tgk final walau ape pun yang akan terjadi pada hari Isnin..seperti bekerja,berniaga,start sem baru(macam aku..dh la studio lak tu).

Its a great game to see two countries fight for the cup with their own style,their own tactic,their own skill and and their own players. Both side deserved to be in the final even they started the tournament in a not-so-good form.Tapi at last dua2 team ni yang masuk final mengetepikan calon2 utama seperti Brazil(aku sokong!),Argentina(aku sokong gak!),German(haha..xdpt masuk final) dan England(great players,stupid coach). Aku memang sokong Italy untuk final kali ni sebab aku tak suke France (sebab diorang kalahkan Brazil time 1998..haha) even ade Henry and Zidane. It's such a joy when Italy won the game! But i think every France supporters and football fans were sad too see Zidane end his career in that way.

Aku sendiri pun terkejut melihat pelakuan Zidane ketika itu yang bukan menanduk bola tetapi menanduk dada Materazzi..damn! Sakit siot! Kepala Zidane sure keras giler. Tapi aku percaya Materazzi mesti dah cakap something kat Zidane yang membuatkan die marah. This is because Zidane dah baper lame main bola beb..He's a professional. Artikel yang aku bace mengatakan Materazzi insult Zidane dengan ayat 'dirty terrorist'..Tapi Materazzi menafikannya (mestila..takkan nak jujur macam Radja lak). Zidane dah kene sent-off sebanyak 14 kali sepanjang kareernya..So bagi die tadahal sangat la..it's just that it happened in the World Cup final and it was his last match. Sedih..memang sedih. Tapi die dapat gak World Cup 2006 Best Player Award..Tindakan yang betul. Takkan la dengan kekasaran yang die buat tu kite nak salahkan die kan?Die dah banyak menyumbang kepada sukan bola sepak ni.I adored him..

Materazzi ni pulak..aku pun tak tau sangat la pasal die ni.Tapi paper harini (11/7/2006) cakap die la pelakon sebenar..Sebab die : France dpt penalty, Italy dapat equalizer goal & Zidane kene buang. Pelik gak kan?Kebetulan yang pelik. Die macam dah di 'bayar' je. Ape-ape pun bile match dah sampai Penalty aku dah confident giler Italy menang..sebab Buffon handal.Tapi malangnya Buffon tak save satu pun..Nasib baik la Trezeguet sepak tak masuk tak masuk.Ingatkan die nak buat macam Zidane.Tapi rupenye memang tak. Ade ke orang kat belakang aku cakap.." Ni kalau sampai penalti ni, Italy tak boleh menang..Sebab diorang tak tau sepak"..Dalam hati aku, "Kepala hangguk kau!" Dah tentu Italy ade penalty taker yang bagus..Ape la mamat tu. Pastu member die tanye.. "Hang sokong sapa nih?" Die jawab "Aku tak kesah..team mane yang score,tu yang aku sokong.......Tapi lebih kepada France la" ..Sekali lagi aku bersuara dalam hati, "Ape punye bebal la mamat ni.."

Ape-ape pun..World Cup dah habis..Italy dah jadi champion.So kepada kaki-kaki bola mahupun bukan, kite tunggu la World Cup 2010 - South Africa..Hamba cau dulu..Salam..

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home